‘Het geeft een veilig gevoel om te weten dat de specialist meekijkt’

Patiënten hartfalen en COPD (longziekte) kunnen thuis zelf hun controles doen en met de thuismonitoringsapp van Luscii doorgeven aan het ziekenhuis.

Een jaar geleden voelde Frouke Bleeker (59) uit Tzum zich op zijn werk plotseling niet lekker. Zweten en druk op de borst zorgden ervoor dat de bedrijfshulpverlener 112 belde. Binnen een mum van tijd werd hij in de ambulance naar het ziekenhuis van Antonius gebracht. De diagnose? Hartfalen. ,,Dat was schrikken”, herinnert hij zich. ,,Je leven staat ineens op zijn kop.”

Na vier dagen vol onderzoeken verliet Bleeker het ziekenhuis met een heel behandelplan, dat bestond uit medicatie en een aangepast voedingsschema. Bij zijn eerste bezoek aan de hartfalenpoli werd hem de vraag gesteld of hij gebruik wilde maken van het pas opgestarte thuismonitoringssysteem van Luscii. Zowel de hartfalenpoli als de poli COPD werkt met dit systeem. ,,Het feit dat ik dat thuis kon doen, wetende dat het ziekenhuis meekijkt, gaf mij een fijn gevoel.”

Luscii

Meerdere ziekenhuizen binnen en buiten Nederland werken al met Luscii (je spreekt het uit als Lúsie). Eind 2022 is het nieuwe thuismonitoringssysteem ingevoerd op de poli hartfalen en poli COPD van Antonius. Het doel is mensen de kans te geven om vanuit huis hun metingen door te geven. Dit bespaart mensen veel tijd, want ze hoeven niet meer naar het ziekenhuis te komen voor deze controles. Andere afdelingen in het ziekenhuis worden daarom ook gestimuleerd om gebruik te gaan maken van Luscii.

Cadeautje

Een paar dagen later kreeg het gezin Bleeker een doos opgestuurd. ,,Dat voelde als een cadeautje”, weet de vrouw van Bleeker nog. ,,Een grote doos met daarin een bloeddrukmeter en een weegschaal. Zo grappig! Het voelt als een cadeautje, omdat je nog zo in onzekerheid zit na de recente gebeurtenissen met Frouke. We hebben de Luscii-app gedownload en konden eigenlijk meteen aan de slag. De app en de apparatuur zijn heel gebruikersvriendelijk.”

De bloeddrukmeter en weegschaal zijn met bluetooth verbonden aan de mobiele app van Luscii, waardoor gegevens meteen ingevoerd worden in het systeem. De gegevens worden opgeslagen en zo bouwt de patiënt een dossier op dat te allen tijd is in te zien door een specialist. Bleeker: ,,De app stuurt je een herinnering als het tijd is voor een nieuwe meting. Zo vergeet je het nooit. Makkelijk!”

Meteen bericht

Zo herkent de app ook razendsnel of er afwijkingen in de metingen zitten, bijvoorbeeld een hogere bloeddruk of een verhoogde toename in gewicht. ,,Nu scheelt het dat ik wat moest aankomen, aangezien ik in de weken voorafgaand aan mijn opname flink was afgevallen”, aldus Bleeker. ,,Maar bij één meting was de toename in gewicht groter dan de voorgaande keren. Toen kreeg ik meteen een berichtje in de app met de vraag of er iets aan de hand was, gevolgd door een extra vragenlijst. Deze melding krijgt het ziekenhuis dan ook.”

Liesbeth Bolhuis, consulente hartfalen, kan vanuit het ziekenhuis van Antonius nauwlettend meekijken naar de gegevens van haar patiënten. ,,Wij kijken drie keer per week naar de metingen en kunnen contact opnemen met de patiënt als ons of de app iets opvalt”, legt ze uit. ,,Omdat je op afstand bent, weet je nooit precies hoe iemand zich voelt. Maar de cijfers zijn heel betrouwbaar en kunnen ons wel een goed beeld geven.”

Bolhuis vindt de komst van Luscii een mooie ontwikkeling. ,,Voordat iemand kan beginnen met Luscii komen ze eerst wel fysiek bij ons langs, zodat we een goed beeld van elkaar kunnen krijgen. Maar als iemand net als meneer Bleeker digitaal vaardig is en zelf in staat is om thuis adequaat controles uit te voeren, is dat positief voor zowel ons als de patiënt. Wij kunnen onze tijd effectief besteden aan patiënten en meneer Bleeker hoeft niet onnodig naar het ziekenhuis te komen voor controles. Eens in de vier weken spreken we elkaar telefonisch. Wil een patiënt toch eerder contact met ons, dan kan dat in de chat via BeterDichtbij. Deze app is geïntegreerd in de app van Luscii. Dat werkt ook heel gemakkelijk.”

Rust

Vooral het gevoel van zekerheid in een onzekere periode wordt als groot voordeel gezien door patiënt en consulent. ,,Meten geeft je sowieso een goed gevoel”, benadrukt Bleeker. ,,Je ziet meteen of je op de goede weg bent. En de wetenschap dat er altijd iemand meekijkt vanuit het ziekenhuis geeft een veilig gevoel en brengt rust. Ik vind het ontzettend fijn dat deze mogelijkheid er is.”

Antonius. Zorg die meebeweegt.

Ziekenhuis in Sneek
Bolswarderbaan 1, 8601 ZK, Sneek
T 0515 - 48 88 88
Ziekenhuis in Emmeloord
Urkerweg 4, 8303 BX, Emmeloord
T 0527 - 62 04 60
Zorg bij u thuis
Bolswarderbaan 1, 8601 ZK, Sneek
T 0515 - 46 11 00
Contact
Contact
Ziekenhuis in Sneek
  • Bezoekadres
  • Bolswarderbaan 1
  • 8601 ZK  Sneek
  • Postadres
  • Postbus 20000
  • 8600 BA  Sneek
  • Telefoon
  • 0515 - 48 88 88
Route Google Maps
Ziekenhuis in Emmeloord
  • Bezoekadres
  • Urkerweg 4
  • 8303 BX  Emmeloord
  • Postadres
  • Postbus 20000
  • 8600 BA  Sneek
  • Telefoon
  • 0527 - 62 04 60
Route Google Maps
Zorg bij u thuis
  • Bezoekadres
  • Bolswarderbaan 1
  • 8601 ZK  Sneek
  • Postadres
  • Postbus 20000
  • 8600 BA  Sneek
  • Telefoon
  • 0515 - 46 11 00
Route Google Maps