Elke dag precies op tijd de juiste medicatie dankzij de medicijndispenser van de thuiszorg van Antonius
Het liefst doet Jenny Sipkema alles nog zelf, zonder hulp van wie dan ook. En toegegeven; mevrouw Sipkema kan zich ondanks allerlei belemmeringen in haar dagelijkse leven nog prima redden. Maar zonder de dagelijkse thuiszorg van Antonius is het voor haar en haar man Willem niet mogelijk om gewoon thuis te blijven wonen. “Maar we willen wel graag thuis blijven, dus daarom zijn we blij met de thuiszorg van Antonius”, vertelt mevrouw Sipkema.
De thuiszorg van Antonius helpt waar het kan. Maar ook de thuiszorg heeft bepaalde hulpmiddelen die het leven van de familie Sipkema makkelijker maken. Goed voorbeeld is de medicijndispenser van Medido. Een apparaat dat mensen helpt herinneren om op bepaalde tijdstippen hun medicatie in te nemen. “Mijn man en ik zijn beslist geen vergeetachtige personen. Onze hersenen werken nog goed”, vertelt mevrouw Sipkema met een lach. “Maar we zijn ook maar gewone mensen en die vergeten wel eens dingen. Maar niet onze medicatie, want daar hebben we deze mooie apparaatjes voor.”
Hoog volume
Mevrouw Sipkema wijst naar het aanrecht van de keuken, waar twee medicijndispensers staan. “Eentje voor mij en eentje voor mijn man Willem”, klinkt het opgetogen. “Soms zitten we samen op de bank voor de televisie en dan horen we ineens geluid vanuit de keuken. Het teken voor Willem of mij om onze medicatie in te nemen. Zeker in het begin was het wel eventjes wennen. Maar het went gelukkig snel. En gelukkig staat het volume hoog, zodat we de melding niet kunnen missen”
De medicijndispenser is een apparaat dat meerdere keren per dag op de gewenste tijdstippen de juiste hoeveelheid medicijnen uitgeeft. Op het moment dat mevrouw of meneer Sipkema medicijnen moet innemen, geeft het apparaat een geluidssignaal en er gaat een lampje knipperen. Zodra er op de lichtgevende knop wordt gedrukt, rolt het voorgevulde zakje medicijnen uit de dispenser. Het apparaat registreert of de medicatie (tijdig) uit het apparaat zijn genomen. Is dat niet het geval, dan neemt de leverancier contact op met de cliënt. Als de cliënt telefonisch niet bereikbaar is, wordt de mantelzorger of de thuiszorg op de hoogte gebracht. “
De cliënt redt zichzelf
Deze technologie biedt vele voordelen, zowel voor cliënt als voor de thuiszorg zelf. “De cliënten kunnen zichzelf redden, zonder dat er iemand van thuiszorg over de vloer hoeft te komen”, vertelt wijkziekenverzorgende Janke Oldenburger van thuiszorgteam Lemmer Buiten. “Daarnaast kunnen wij zien of de medicatie ook daadwerkelijk wordt ingenomen.”
Om mevrouw Sipkema samen met de zojuist besproken medicijndispenser op de foto te zetten, wordt het apparaat voor eventjes van de stroom afgehaald. “De dispenser kan in het geval van een stroomstoring zo’n vier uurtjes door op de batterij”, vertelt Janke. Nog geen twee minuten later rinkelt de telefoon en neemt meneer Sipkema op. De leverancier van de medicijndispenser aan de lijn. “Hallo, met Sipkema. Ja, het klopt dat de medicijndispenser even van de stroom af is. Geen zorgen, we zetten hem er zo weer aan.”
Perfect
Zo eenvoudig als vroeger gaat alles niet meer voor het echtpaar Sipkema, maar ze laten zich niet leiden door wat er allemaal niet kan. Integendeel. Het echtpaar kijkt vooral naar wat ze allemaal nog wél kunnen. “Ik mag nog graag stukken wandelen, met hond Tessa naar buiten of met mooi weer lekker in de tuin zitten. En met mijn mobiele telefoon heb ik alles bij de hand. Ik kan niet meer zonder dat ding”, aldus mevrouw Sipkema. “Net zoals ik ook niet zonder de thuiszorg van Antonius kan. Het is perfect.”
Sinds 2012 wordt Medido vergoed door alle zorgverzekeraars. Komt de thuiszorgcliënt in aanmerking voor ‘medicatie aanreiking’? Dan kun je Medido kosteloos aanvragen. Ook wanneer de cliënt verder geen zorg nodig heeft, kan Medido kosteloos aangevraagd worden.