Korte wachttijd voor operaties bij Antonius

‘Ons doel is om onze patiënten zo snel en goed mogelijk te helpen’

Bij Antonius begrijpen we hoe ingrijpend pijnklachten kunnen zijn in het dagelijks leven. Daarom doen we er alles aan om wachttijden voor operaties zo kort mogelijk te houden. We zijn daarom ook blij dat het ons is gelukt om onze wachtlijsten weg te werken. Dit dankzij de bouw van een nieuw operatiecomplex, het sturen op data, een effectieve planning en de inzet van onze medewerkers. Zo worden onze zes volledig uitgeruste operatiekamers optimaal benut en hoeven patiënten niet lang te wachten voordat ze bij ons aan de beurt zijn. Als je snel geholpen wilt worden, staan we bij Antonius meteen voor je klaar.

We hebben extra capaciteit kunnen vrijmaken voor veelvoorkomende ingrepen. Voor een heupprothese en een (halve) knieprothese is onze doorlooptijd ongeveer 6 weken. Ook voor galblaasverwijdering of liesbreukoperaties kun je binnen ongeveer 6 weken terecht. Perfect voor mensen die snel hulp nodig helpen of dit graag willen.

Zes operatiekamers, één centrale regie

De sleutel? Slimme data en een centrale sturing vanuit het zogeheten Antonius Information Center (AIC). Met zes volledig uitgeruste operatiekamers en moderne faciliteiten ontstond de kans om de capaciteit flink uit te breiden. Maar meer ruimte alleen is niet genoeg, zegt Wybren de Graaf, afdelingshoofd zorglogistiek: “Zonder goede planning zijn lege OK’s onvermijdelijk. Daarom zijn we anders gaan denken. Elk beschikbaar tijdslot wordt nu benut, met als uitgangspunt: de patiënt zo snel en goed mogelijk helpen.”

De tekst gaat door onder de foto.

Het AIC speelt hierin een centrale rol. Alle operationele data, van patiëntplanning tot personeelsinzet, komen daar samen. Zo wordt er dagelijks gestuurd op capaciteit, doorlooptijd en benutting van de operatiekamers. “We kijken voortdurend waar ruimte is en waar we kunnen versnellen. Dat doen we met real-time data en korte lijntjes tussen de afdelingen,” legt De Graaf uit.

‘Straatjes’ voor veelvoorkomende operaties

De grootste sprong voorwaarts zit in de manier waarop het ziekenhuis zijn operatieprogramma’s indeelt. In plaats van een gevarieerd programma per dagdeel, worden nu zogenoemde ‘straatjes’ ingezet: dagdelen die helemaal in het teken staan van één type operatie.

“We plannen bijvoorbeeld een hele ochtend alleen heupoperaties, of een middag met meerdere liesbreukoperaties achter elkaar”, licht Rianne Bekkema, clustermanager binnen het ziekenhuis, toe. “Dat klinkt simpel, maar het maakt het proces veel efficiënter. Het team weet precies wat er komt, instrumenten zijn afgestemd op de ingreep en er is minder wisseltijd tussen operaties.” Behalve operaties aan heupen en liesbreuken, worden ook halve knieprotheses en galblaasverwijderingen in ‘straatjes’ uitgevoerd. “Juist bij dit soort veelvoorkomende ingrepen kunnen we snelheid combineren met kwaliteit,” aldus Bekkema. “Dat betekent een hoge kwaliteit van zorg, waarop je minder lang hoeft te wachten.”

Wachtlijsten weggewerkt

De resultaten van de nieuwe aanpak zijn zichtbaar. Begin 2025 waren de lange wachttijden, grotendeels ontstaan tijdens de coronapandemie, in Sneek zo goed als weggewerkt. Bekkema is daar trots op. “Complimenten aan het OK-team, dat er keihard aan heeft gewerkt. De nieuwe werkwijze zorgt niet alleen voor kortere wachttijden, maar ook voor meer rust en structuur op de werkvloer.”

Het biedt Antonius ruimte om directer te schakelen. Patiënten die vroeger maanden moesten wachten, kunnen nu snel worden geholpen. “Veel mensen denken dat je soms maanden op een wachtlijst staat bij Antonius, maar dat is niet zo. Je kunt al binnen een paar weken terecht op onze poli, waarna op korte termijn een operatie volgt.”

Operatierobot op komst

En deze positieve ontwikkeling stopt daar niet. Om ook in de toekomst de capaciteit op peil te houden en de kwaliteit van zorg verder te verbeteren, heeft het ziekenhuis onlangs een operatierobot aangeschaft. “Die robot helpt ons om bepaalde ingrepen nog nauwkeuriger en patiëntvriendelijker uit te voeren,” vertelt Bekkema. “We hopen deze in het najaar van 2025 in gebruik te nemen.”

De robot zal naar verwachting vooral worden ingezet bij urologische en orthopedische operaties, waar precisie essentieel is. Door de komst van de robot zijn we in Antonius nog beter in staat om onze regionale functie voor gespecialiseerde hoogcomplexe zorg te vervullen. Met deze stap onderstrepen we onze inzet voor innovatieve, veilige en patiëntgerichte zorg.

Genieten van het leven

Langdurige pijnklachten kunnen het dagelijks functioneren flink in de weg zitten. Daarom doen we er alles aan om wachttijden voor operaties zo kort mogelijk te houden. Patiënten kunnen bij ons rekenen op snelle en deskundige zorg, zodat zij niet onnodig lang met hun klachten hoeven rond te lopen. Hoe eerder we kunnen helpen, hoe sneller het herstel begint, hoe sneller iemand weer vrijer kan bewegen, werken of genieten van het leven.

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen? Neem contact op met uw huisarts voor een verwijzing naar Antonius of bekijk deze pagina voor meer informatie over onze korte wachttijden.

Antonius. Zorg die meebeweegt.

Ziekenhuis in Sneek
Bolswarderbaan 1, 8601 ZK, Sneek
T 0515 - 48 88 88
Polikliniek in Emmeloord
Urkerweg 4, 8303 BX, Emmeloord
T 0527 - 62 04 60
Zorg bij u thuis
Bolswarderbaan 1, 8601 ZK, Sneek
T 0515 - 46 11 00
Contact
Contact
Ziekenhuis in Sneek
  • Bezoekadres
  • Bolswarderbaan 1
  • 8601 ZK  Sneek
  • Postadres
  • Postbus 20000
  • 8600 BA  Sneek
  • Telefoon
  • 0515 - 48 88 88
Route Google Maps
Polikliniek in Emmeloord
  • Bezoekadres
  • Urkerweg 4
  • 8303 BX  Emmeloord
  • Postadres
  • Postbus 20000
  • 8600 BA  Sneek
  • Telefoon
  • 0527 - 62 04 60
Route Google Maps
Zorg bij u thuis
  • Bezoekadres
  • Bolswarderbaan 1
  • 8601 ZK  Sneek
  • Postadres
  • Postbus 20000
  • 8600 BA  Sneek
  • Telefoon
  • 0515 - 46 11 00
Route Google Maps