Wat gebeurt er allemaal bij Antonius vóór een traumahelikopterlanding?

Jaarlijks landt er gemiddeld zo’n 75 keer een traumahelikopter bij Antonius, met aan boord een patiënt die zorg nodig heeft in het ziekenhuis. Maar wat gaat er allemaal vooraf aan een dergelijke ‘operatie’ door de lucht en hoe veilig is zo’n helikopterlanding nu eigenlijk? Crisiscoördinator Xander Winsser en werkvoorbereider Freddie van der Heide geven tekst en uitleg. ,,De afgelopen weken zijn rustig verlopen, maar in de zomer hebben we soms wel twee landingen per dag.”

Verwacht geen luchttoren-taferelen zoals op Schiphol, met radartjes, vliegschermen en directe lijnen met de cockpit. ,,Alles gebeurt hier op basis van de analoge waarneming”, vertelt Xander. ,,We hebben twee aanvliegroutes en de ‘pootjes’ van de hoofdletter ‘H’ die op het helikopterplatform zijn geschilderd, wijzen in de richting van de aanvliegroutes. Eentje vanaf de Bolswarderbaan en de ander van de Hegedyk. Een heli komt nooit over het ziekenhuis, want we willen niet dat onze ziekenhuispatiënten er last van hebben.”

HLO en HDA

Maar wat gebeurt er allemaal voordat de helikopter geland is? Zodra er eentje opstijgt, op weg naar een noodsituatie, volgt een algemene vooraankondiging op de Spoedeisende Hulp. Vanuit daar wordt de receptie geïnformeerd en zij nemen - indien nodig - contact op met het servicebureau. Vanuit Antonius komen er dan twee personen in actie. ,,Een Heli Landing Officer (HLO) en een Heli Deck Assistant (HDA)”, vertelt Freddie. ,,De officier is iemand van Gebouw en Techniek en een beveiliger van het ziekenhuis fungeert als assistent. Buiten werktijden om wordt de storingsdienst opgeroepen om een HLO’er te leveren. In totaal zijn er zo’n tien personen opgeleid als HDA’er en twintig als HLO’er.

De helihaven valt onder de bedrijfshulpverlening (BHV) en vanuit die hoedanigheid zijn Freddie (als Hoofd BHV) en Xander (als Coördinator BHV) verantwoordelijk voor de faciliteiten, opleidingen en trainingen. Als de helikopter weer opstijgt om de patiënt(en) naar Sneek te brengen, krijgt de SEH een melding van het soort trauma en hoeveel personen er aan boord zijn. Zij geven dat weer door aan de HLO’er en HDA’er, zodat zij precies weten hoeveel mensen ze kunnen verwachten.

Neerwaartse luchtstroom

Op het terrein wordt in de tussentijd alles in gereedheid gebracht. Het landingsplatform achterop het parkeerterrein wordt verlicht, de HLO’er en HDA’er staan in nauw contact met elkaar en houden bij de landing het verkeer en de mensen op afstand. ,,Je hebt te maken met neerwaartse luchtstroom die te vergelijken valt met windkracht 10”, aldus Freddie. ,,Twee jaar geleden landde hier een NH90. Toen moest het hele parkeerterrein achter het dek leeg, zoveel windkracht werd er toen geproduceerd. Mensen die op het fietspad buiten het terrein stonden te kijken moesten zich zelfs schrap zetten om niet om te waaien.”

Pas als de helikopter is geland, de rotorbladen niet meer draaien en de brancard uit de helikopter is gehaald en naar het ziekenhuis is gebracht, mag het verkeer weer door. Xander: ,,Mochten er problemen zijn met de helikopter zoals brand of brandstoflekkage, dan kunnen we de piloot helpen.”

Nieuwe blusinstallatie

Dat gebeurt middels een nieuwe blusinstallatie, die formeel gezien vanaf maandag 5 december in gebruik wordt genomen. ,,De meeste mensen hebben het waarschijnlijk al gezien”, aldus Xander. Hij en Freddie runden samen het project voor de aanleg van de nieuwe blusinstallatie. ,,Er staat een grote groene container achter naast het parkeerterrein, waaruit een paar flinke pijpleidingen richting twee monitoren (bluskranen) op het platform lopen.”

In de container staat een tank waarin zesduizend liter water is opgeslagen. Dit wordt gemengd met een speciaal blusschuim. Xander: ,,In twaalf minuten is de hele tank leeg. Dat is zo ontworpen, omdat dat normaal gesproken het moment is dat de brandweer arriveert. Zij kunnen het blussen dan overnemen.”

Veiliger

De nieuwe blusinstallatie was hard nodig. De oude, een kar met alle benodigde middelen, staat nog steeds in de berging. ,,De oude situatie was het niet meer verantwoord”, aldus Freddie. We konden niet voldoende afstand houden, zouden bij een brand giftige stoffen kunnen inademen en ook de waterdruk was niet voldoende. En de kar verplaatsen en de brandslangen uitrollen zou teveel tijd in beslag nemen. De nieuwe situatie is voor zowel onze medewerkers als het helikopterpersoneel een stuk veiliger.”

Twintig minuten na de landing met de patiënt, vertrekt de helikopter weer met de bemanning aan boord. ,,Al met al neemt het hele proces voor ons zo’n anderhalf tot twee uur in beslag. In de zomer is het aanzienlijk drukker, mede door de vele toeristen die op de eilanden zijn. We hebben zelfs eens drie landingen kort achter elkaar gehad. Maar dankzij een goede samenwerking verloopt het proces altijd goed en gelukkig is er nog nooit een incident geweest met de helikopter”, benadrukt Freddie. ,,En laten we hopen dat dat zo blijft.”

 

 

Antonius. Zorg die meebeweegt.

Ziekenhuis in Sneek
Bolswarderbaan 1, 8601 ZK, Sneek
T 0515 - 48 88 88
Ziekenhuis in Emmeloord
Urkerweg 4, 8303 BX, Emmeloord
T 0527 - 62 04 60
Zorg bij u thuis
Bolswarderbaan 1, 8601 ZK, Sneek
T 0515 - 46 11 00
Contact
Contact
Ziekenhuis in Sneek
  • Bezoekadres
  • Bolswarderbaan 1
  • 8601 ZK  Sneek
  • Postadres
  • Postbus 20000
  • 8600 BA  Sneek
  • Telefoon
  • 0515 - 48 88 88
Route Google Maps
Ziekenhuis in Emmeloord
  • Bezoekadres
  • Urkerweg 4
  • 8303 BX  Emmeloord
  • Postadres
  • Postbus 20000
  • 8600 BA  Sneek
  • Telefoon
  • 0527 - 62 04 60
Route Google Maps
Zorg bij u thuis
  • Bezoekadres
  • Bolswarderbaan 1
  • 8601 ZK  Sneek
  • Postadres
  • Postbus 20000
  • 8600 BA  Sneek
  • Telefoon
  • 0515 - 46 11 00
Route Google Maps