Personeel en cliënten van Antonius omarmen nieuwe werkwijze in de thuiszorg
‘Wie had gedacht dat werken in de thuiszorg een 8 tot 5-baan zou kunnen worden?’
In heel Súdwest Fryslân en in De Fryske Marren zijn de thuiszorgmedewerkers van Antonius altijd op pad zorg te verlenen aan een ieder die dat nodig heeft. Door de huidige ontwikkelingen en het toekomstperspectief in het zorglandschap, is er gekeken naar hoe we de thuiszorg nóg beter kunnen afstemmen op zowel cliënt als medewerker. Inmiddels zijn alle 33 thuiszorgteams van Antonius over op deze werkwijze. ,,Achteraf hadden we van dit van mij veel eerder mogen doen.”
Ilse Zijlstra kan het weten. In mei 2023 behoorde haar thuiszorgteam, Joure Zuid, tot een van de eerste teams van Antonius die overgingen op deze nieuwe manier van werken in de thuiszorg. Een werkwijze die draait om een completere invulling van de dag. Want met een groeiende zorgvraag die het moet opnemen tegen een tekort aan zorgpersoneel, is er gekeken naar hoe we de thuiszorg nog efficiënter kunnen inzetten en wel op zo’n manier dat we meer cliënten kunnen helpen. ,,Wie had gedacht dat de thuiszorg een ‘8 tot 5-baan’ zou gaan worden”, lacht Ilse.
Piektijden
Daarvoor was er wel verandering nodig. Niet alleen bij de cliënten, maar ook bij de medewerkers van Antonius. ,,We werden in feite uit een gewoonte getrokken”, blikt Ilse terug. ,,We zijn gewend aan het draaien van korte diensten, met zorg die op de piektijden plaatsvindt in de ochtend of aan het einde van de dag. Maar niet alle zorg hoeft op deze piektijden plaats te vinden. Denk hierbij aan het douchen van cliënten die zich nog wel zelfstandig aan kunnen kleden. Maar ook stoma- of wondzorg is zorg die niet per se aan het begin van de dag hoeft plaats te vinden.”
Door bepaalde zorgverlening van de piektijden af te halen en deze te verplaatsen naar rustigere momenten van de dag, is het mogelijk om meer mensen te kunnen helpen. ,,Maar dat niet alleen”, vertelt Ilse. ,,Het werken in de thuiszorg wordt ook een stuk aantrekkelijker. Ik heb er onlangs een nieuwe collega bijgekregen die juist bij ons heeft gesolliciteerd om de invulling van de dagen. Het is voor mij en mijn collega’s nu veel eenvoudiger om werk en privé gescheiden te houden. Dat brengt meer rust en je kunt ook dingen plannen op je vrije dagen.”
Aantrekkelijk
Kijkend naar zichzelf merkt Ilse vooral veel minder stress. ,,Ik werk 32 uren per week. Voorheen betekende dat je soms wel eens zes dagen in de week moest werken om aan die uren te komen. Nu draai ik gewoon vier diensten van 8 uren en weet ik zeker dat ik, met de zorg die verspreid is over de dag, een volle route heb die de hele dag duurt. Ook voor potentiële collega’s kan dit aantrekkelijk zijn.”
Het betekent niet dat alle medewerkers nu een achturige werkdag draaien. ,,Er zijn genoeg collega’s die minder uren werken en dat bijvoorbeeld alleen op ochtenden doen, zodat ze ’s middags weer bij hun kinderen kunnen zijn. Een ochtenddienst duurt van 7:00 tot 12:30 uur. Een dagdienst van 7:00 tot 15:00 uur en de verpleegkundige dagdienst van 7:00 tot 15:30 of van 8:00 tot 17:00 uur. Daarna neemt de verzorgende IG van de avond het over en die werkt van 15:00 tot 23:00 uur. En voor daarna zijn de nachtzusters eventueel nog beschikbaar. 24 uur per dag staat Antonius voor de mensen klaar.
Flexibiliteit
De nieuwe werkwijze is een succes. ,,Maar het was niet gelukt zonder de flexibiliteit van onze cliënten”, benadrukt Ilse, die ook andere teams op gang hielp met de nieuwe werkwijze. Zij liepen tegen dezelfde zaken aan als haar eigen team in het begin. ,,Uiteindelijk vinden cliënten het belangrijk dat ze de zorg ontvangen die ze nodig hebben. Dat dat soms een uurtje later is dan voorheen, is voor veel mensen niet zo’n probleem. Er zijn ook mensen die het prettig vinden dat we niet meer zo vroeg komen.”