COPD: cliënten kunnen meer dan ze denken!

Meer mogelijk maken voor cliënten met COPD. Dat is waar Akke de Jong, wijkverpleegkundige bij Antonius, zich hard voor maakt. Samen met haar collega Maaike de Groot, gaat ze als COPD-consulent op bezoek bij mensen met COPD. Door uitgebreide gesprekken komen ze tot oplossingen voor de dagelijkse uitdagingen. Akke: ‘We helpen cliënten om hun wereld net een stukje groter en mooier te maken’.

 

Akke de Jong, wijkverpleekundige Balk

 

Inzicht zorgt voor rust
‘We maken per fase van COPD duidelijk wat er met een cliënt gebeurt en wat hij of zij dan nodig heeft. Dit doet we in de vorm van een ‘longaanvalplan’. Dit geeft inzicht en handvatten in wanneer de cliënt welke acties moet ondernemen. Een actie kan zijn om extra medicatie te nemen of het huis te luchten. Deze inzichten geven de cliënt en zijn of haar naasten rust en meer vertrouwen.’

 

Fysiek en mentaal
‘Het fysieke en technische deel van COPD is vaak snel op te lossen. Cliënten weten bijvoorbeeld heel goed hoe ze de apparatuur moeten bedienen. Het mentale aspect weegt vaak zwaarder. COPD gaat samen met angst en onzekerheid. Mensen hebben last van nachtmerries of raken gewend aan het leven met minder zuurstof. Die angst kan ik niet wegnemen, maar weten wat cliënten kunnen doen, geeft rust. Het zorgt ervoor dat ze (weer) eigen regie nemen.’

 

Weer zelf naar de winkel
Een longaanvalactieplan kan COPD-cliënten helpen om langer thuis te blijven wonen en/of zorgen voor minder ziekenhuisopnames. Daarbij helpen de gesprekken die COPD-consulenten met de cliënten thuis voeren, ook bij persoonlijke uitdagingen. Akke: ‘Door verdere verdieping in de klachten en te luisteren naar persoonlijke verhalen, kunnen we achterhalen wat cliënten missen en/of willen in hun dagelijkse leven. Die verdieping vind ik heel mooi,’ vertelt Akke glimlachend. De COPD-consulenten kunnen daar vervolgens op inspelen en gericht hulp bieden. Akke: ‘Ik heb een cliënt die door haar COPD geen boodschappen meer kon doen. Ze miste de aanspraak die ze had tijdens dit dagelijkse ‘uitje’ en voelde zich daardoor eenzaam. Met mevrouw samen heb ik gekeken naar wat er nodig was om weer zelf de deur uit te kunnen en haar hierin begeleid. Nu doet ze weer elke dag zelf boodschappen, maakt een praatje in de winkel én is in beweging. Hoe mooi is dat! Een andere cliënt is dol op vissen, maar door zijn COPD kon hij niet meer zelfstandig met een bootje het water op. Samen met hem onderzocht ik wat er nodig zou zijn om toch weer te kunnen genieten van zijn favoriete hobby. Het resultaat: een middagje vissen met een vriend die ervoor zorgde dat er aas aan zijn hengel zat. Weliswaar aan de waterkant in plaats vanuit een bootje, maar meneer kon wél weer vissen. Daar genoot hij zo van!’

 

COPD? Vraag om hulp!
De COPD-cliënten die Akke en haar collega Maaike thuis bezoeken zijn meestal vanuit het ziekenhuis óf door collega verpleegkundigen in de thuiszorg naar hen doorverwezen. Akke: ‘Cliënten die zorg thuis krijgen via Antonius kunnen ook zélf om onze hulp vragen. Via hun wijkverpleegkundige komen ze dan bij Maaike of mij terecht. We vinden het belangrijk om dit te benadrukken, want het kan voor iemand echt het verschil maken.’

 

Ga naar de pagina zorg thuis

 

Antonius. Zorg die meebeweegt.

Ziekenhuis in Sneek
Bolswarderbaan 1, 8601 ZK, Sneek
T 0515 - 48 88 88
Ziekenhuis in Emmeloord
Urkerweg 4, 8303 BX, Emmeloord
T 0527 - 62 04 60
Zorg bij u thuis
Bolswarderbaan 1, 8601 ZK, Sneek
T 0515 - 46 11 00
Contact
Contact
Ziekenhuis in Sneek
  • Bezoekadres
  • Bolswarderbaan 1
  • 8601 ZK  Sneek
  • Postadres
  • Postbus 20000
  • 8600 BA  Sneek
  • Telefoon
  • 0515 - 48 88 88
Route Google Maps
Ziekenhuis in Emmeloord
  • Bezoekadres
  • Urkerweg 4
  • 8303 BX  Emmeloord
  • Postadres
  • Postbus 20000
  • 8600 BA  Sneek
  • Telefoon
  • 0527 - 62 04 60
Route Google Maps
Zorg bij u thuis
  • Bezoekadres
  • Bolswarderbaan 1
  • 8601 ZK  Sneek
  • Postadres
  • Postbus 20000
  • 8600 BA  Sneek
  • Telefoon
  • 0515 - 46 11 00
Route Google Maps