BeterDichtbij en de kinderpoli: echt een oplossing
Verhaal van Alice de Boer (zorgadministrateur) en Truus van der Goot (long- en eczeemverpleegkundige)
Het klinkt handig en dat is het ook: berichten versturen en beeldbellen met je arts of verpleegkundige. Eind oktober 2020 startte het team van de polikliniek Kindergeneeskunde van ons ziekenhuis met een pilot rond BeterDichtbij.
Met de BeterDichtbij app op je mobiele telefoon, tablet of computer stel je eenvoudig een vraag aan je zorgprofessional. Zorgverleners, zoals artsen en verpleegkundigen, kunnen via de app ook op afgesproken momenten met patiënten beeldbellen.
Elf uur ’s avonds
De polikliniek Kindergeneeskunde – met patiënten tussen de 0 en 18 jaar – is als een van de eerste poli’s in het ziekenhuis BeterDichtbij gaan gebruiken. “Het team was gelijk enthousiast om dit te proberen”, vertelt zorgadministrateur Alice de Boer. “Samen met poli-assistente Esther Bootsma heb ik de invoering van de app op de poli gecoördineerd.” Veel van de patiënten van de kinderpoli hebben een chronische aandoening, zoals astma of diabetes. Alice: “Met de berichtenfunctie kunnen zij of hun ouders korte vragen stellen die geen spoed hebben. Bijvoorbeeld over medicatie of over een lab-uitslag. Dit kan wanneer het hen uitkomt; al is dat op zondagavond elf uur.” De berichtjes komen bij de assistenten binnen. “Zij filteren de vragen eruit die ze zelf kunnen beantwoorden. Andere vragen dragen ze over aan de consulenten of kinderartsen.”
Alice de Boer Esther Bootsma
Foto’s
Truus van der Goot is verpleegkundig consulent voor kinderen met astma en eczeem. “Vaak krijg ik ‘s ochtends de berichtjes onder ogen die ouders de avond ervoor hebben gestuurd”, zegt ze. “Zoals: mijn zoontje heeft opeens weer last van eczeem, wat moet ik nu doen? Of: mijn kind heeft een andere inhalator meegekregen van de apotheek, is dit de goede? Een voordeel van de berichtenfunctie is dat gebruikers gemakkelijk foto’s kunnen meesturen ter verduidelijking van hun vraag.”
Niet onnodig wachten
In principe ontvangen de patiënten of hun ouders binnen één tot drie werkdagen een reactie. “Het is mijn streven om niemand onnodig te laten wachten”, legt Truus uit. “Als het me past, geef ik direct antwoord op het moment dat ik de chat zie. Soms bel ik even naar de patiënt of de ouders om iets meer uitleg te vragen of te geven. Of we plannen een beeldbelconsult in.”
Truus van der Goot
Afwisseling
Ook beeldbellen is een handige optie van BeterDichtbij. Het is geen vervanging voor fysieke consulten bij de kinderartsen of de verpleegkundig consulenten – die blijven voor de meeste patiënten met enige regelmaat noodzakelijk – maar een éxtra optie. Aan een beeldbelconsult gaat altijd een eerste, fysiek consult vooraf. Na dat eerste bezoek aan de poli kan het patiëntencontact afwisselend face to face en met bellen of beeldbellen plaatsvinden. Alice: “Zeker in coronatijd is beeldbellen via BeterDichtbij ideaal voor bijvoorbeeld een controle, een pufinstructie of het evalueren van medicatie. De zorg kan zo veilig doorgaan, ook als patiënten zelf coronagerelateerde klachten hebben. Het ontlast ouders – ze hoeven nu minder vaak met hun kind naar de poli te komen. Ook tieners hebben hierdoor minder het gevoel patiënt te zijn; een beeldbelconsult doen ze bijvoorbeeld in de lunchpauze van school.”
Iedere patiënt krijgt BeterDichtbij aangeboden. Het is een aanrader, vinden Alice en Truus. Truus: “Ga het gewoon eens proberen, dan merk je zelf hoe eenvoudig het werkt. We helpen je graag op weg!”
Dit is echt een oplossing
Simone de Jong, moeder van een patient van de kinderpoli, gebruikt de BeterDichtbij app
“Onze dochter Sara (1) heeft eczeem en mogelijk astma. Zeker in de beginperiode van corona vonden mijn man en ik het wel zo veilig dat we de consulten voor Sara via beeldbellen konden doen. En ook nu nog vind ik het handig dat we minder vaak fysiek naar de poli hoeven te komen. Beeldbellen via BeterDichtbij ervaar ik als persoonlijk en betrokken. Truus ziet zowel mij als mijn man en ze kan Sara goed observeren. Echt ideaal vind ik de mogelijkheid om berichten te versturen binnen de app. Even snel één dingetje vragen deed ik niet zo snel telefonisch. Nu app ik gerust een enkele vraag. Laatst zette ik een foto van een eczeemplek in de app. Truus belde me gelijk. Aan het eind van de dag kon ik een zalf ophalen bij de apotheek. Geweldig toch? BeterDichtbij is echt een oplossing. De drempel om iets te vragen is laag en je hoeft niet zelf te bedenken welke zorgverlener je moet benaderen. En wat ik vooral fijn vind: de professionals reageren op het moment dat het hen uitkomt. Je bent als patiënt dus niemand tot last. Dat geeft me een prettig gevoel.”