Beeldbellen is een mooie aanvulling
Verhaal van Agnes Posthuma-Haitsma - thuisbegeleider bij de thuiszorg van Antonius
Om in tijden van corona toch contact te kunnen houden met cliënten, zijn we bij de thuiszorg van Antonius in juli 2020 gestart met beeldbellen. Thuisbegeleider Agnes Posthuma-Haitsma had de eer om als eerste een beeldbelgesprek met een cliënt te voeren en ze is nog steeds enthousiast. ‘Dankzij de videoverbinding kan ik op afstand laagdrempelig contact onderhouden met mijn cliënten, gepland én ongepland. Beeldbellen is een mooie aanvulling op de bestaande zorgmomenten.’
Als thuisbegeleider biedt Agnes zorg aan een gevarieerde groep cliënten van 0 tot 100 jaar. Hun zorgvraag kan psychiatrisch, psychosociaal of geriatrisch van aard zijn en het Team Thuisbegeleiding ondersteunt hen weer grip op het leven te krijgen. Tot begin dit jaar gebeurde dit vooral via huisbezoeken, maar in maart gooide het coronavirus roet in het eten. Om toch de gewenste zorg te kunnen blijven bieden, heeft Antonius geïnvesteerd in digitale communicatie met patiënten en cliënten. Agnes is blij met die keuze. ‘Een tijdje geleden werd bij een cliënt een coronabesmetting vastgesteld, waardoor ik geen huisbezoek kon afleggen. Dankzij beeldbellen kon ik toch in contact met haar blijven.’
Agnes Posthuma
Lichaamstaal
Beeldbellen biedt nog meer voordelen. ‘Via een videoverbinding zie ik aan de houding en uitstraling hoe het écht met mijn cliënt gaat. Het feit dat ik mijn client in de ogen kan kijken, is heel waardevol.’
Ook voor cliënten die bijvoorbeeld gestrest raken als ze een brief van een overheidsinstantie ontvangen, kan de videoverbinding uitkomst bieden. ‘Via de videoverbinding kunnen ze die brief aan me laten zien en kan ik direct uitleg of advies geven.’
Kraamvisite
De situaties waarin beeldbellen meerwaarde heeft, zijn vrijwel eindeloos. Agnes verhaalt over een client die wegens corona niet bij haar dochter op kraamvisite kon. ‘Dankzij de videoverbinding kon ze haar pasgeboren kleinkind toch zien.’
Nog een voorbeeld. Een cliënt op leeftijd die recent haar man verloor, voelt zich vooral ’s ochtends eenzaam en verdrietig. ‘Door in de ochtend even te beeldbellen, kan ze haar emoties met mij delen en help ik haar om de dag op te starten.’ Als een cliënt tussendoor behoefte heeft aan contact, dan last Agnes ‘gewoon’ een extra contactmoment in. ‘Daar probeer ik flexibel mee om te gaan.’
Kop koffie
Zij benadrukt dat beeldbellen niet leeftijdgebonden is. ‘Beeldbellen is zeer gebruiksvriendelijk, een kind kan de was doen.’ Dat geldt zelfs voor ouderen zonder enige digitale ervaring. ‘Ik kwam laatst bij een mevrouw van tachtig jaar die aanvankelijk nogal huiverig was voor beeldbellen.’ Agnes haar enthousiasme bleek echter besmettelijk en na een korte instructie was deze cliënt overtuigd. ‘Ze belt me nu regelmatig tussen afspraken door, dat vind ik prachtig.’ Om de sfeer tijdens het beeldbellen te verhogen, adviseert Agnes om tijdens het gesprek samen een kop koffie te drinken. ‘Dat is huiselijk en voelt vertrouwd.’
Altijd dichtbij
Agnes benadrukt dat beeldbellen een extra middel is en huisbezoeken nooit helemaal zal vervangen. ‘Het is een aanvullend instrument dat ons verzekert van een kort lijntje met onze cliënten. Zo zijn we altijd dichtbij.’ Behalve gebruiksvriendelijk is beeldbellen ook volstrekt veilig. ‘Dankzij de beveiligde verbinding kan niemand meekijken’, verzekert Agnes. Het gebruik van deze videoverbinding is overigens niet verplicht. ‘Beeldbellen mág, het is geen moetje.’