Beeldzorg: een digitale afspraak met de thuiszorg van Antonius. ‘De tablet gaat mee op vakantie’

Intro: ,,Hij is niet te missen”, lacht mevrouw Bootsma. Voor haar op de keukentafel staat een grote tablet. ,,Als ik word gebeld, dan komt er flink wat geluid uit. Dan weet ik eigenlijk meteen wel wat me te doen staat; tijd voor mijn medicatie.”

De tablet maakt sinds kort deel uit van het dagelijkste bestaan van mevrouw Bootsma, 85 jaar. De Sneekse heeft geen problemen met de nieuwe technologische middelen van tegenwoordig, getuige ook de smartphone die op de hoek van de tafel ligt. ,,Je moet toch met de tijd mee”, is ze van mening. ,,En het is ideaal. Krijg ik soms zomaar een fotootje van mijn kleinkinderen doorgestuurd. Dat is toch bijzonder? Familie is altijd dichtbij op deze manier. En de thuiszorg ook.”

Hulp bij douchen

De tablet maakt deel uit van het programma Beeldzorg, dat binnen de thuiszorg van Antonius is opgestart begin 2025. Beeldzorg (ook wel beeldbellen in de zorg genoemd) is een vorm van digitale zorg waarbij zorgverleners en cliënten via een beveiligde videoverbinding contact hebben via de beeldbell-app van Compaan. Het maakt het mogelijk voor cliënten om bijvoorbeeld zelfstandig te douchen, met een contactmoment met de thuiszorg kort voor en kort na het douchen. Maar het helpt ook om de dagstructuur in stand te houden, door de cliënten bijvoorbeeld te herinneren dat het tijd is om te gaan eten.

Even bijkletsen

Voor mevrouw Bootsma helpt Beeldzorg bij de dagelijkse inname van haar medicatie. Iedere dag wordt ze opgebeld door een medewerker van de thuiszorg van Antonius. Mevrouw Bootsma neemt op, waardoor de videoverbinding tot stand is gekomen. Vervolgens toont ze haar medicatie aan de verpleegkundige, neemt ze zichtbaar in en daarmee is de handeling voltooid. ,,Ik vergat steeds vaker om mijn medicatie te nemen, dus voor mij is dit een ideale oplossing. Als ik mijn pillen heb ingenomen, hebben we meestal nog even een kort praatje over hoe het gaat en of er nog bijzonderheden zijn. Het is altijd best gezellig om even bij te kletsen. En daarna gaan we elk weer verder met onze eigen dag.”

Contactmomenten

Henny Engelman van het Beeldzorgteam van Antonius is een van de mensen die mevrouw Bootsma kan tegenkomen aan de andere kant van het scherm. Henny ziet vele voordelen van deze manier van werken. ,,Mensen blijven zelfstandiger, weliswaar met een klein beetje hulp van ons. Maar het doel is om zorg op afstand efficiënter, flexibeler en toegankelijker te maken, terwijl toch een persoonlijk contactmoment behouden blijft.”

Voordelen

In haar eerste weken heeft Henny al vele voordelen geconstateerd, waar zowel de cliënten als Antonius van profiteren. ,,Beeldzorg kan fysieke zorgmomenten deels vervangen of ondersteunen, wat handig is bij personeelstekort of voor cliënten in afgelegen gebieden. Zorgverleners hoeven minder vaak fysiek langs te gaan, wat reiskosten bespaart en tevens tijd en ruimte creëert voor andere cliënten die wel fysiek bezoek nodig hebben. En sommige mensen vinden het ook gewoon wel lekker dat er niet altijd iemand van de thuiszorg bij hun langs hoeft te komen voor iets wat ze zelf nog wel kunnen.”

Nieuwe technieken

Verderop in Sneek schuiven we aan bij meneer Londema (78). Ook voor hem is de intrede van Beeldzorg bij Antonius een uitkomst. ,,Als voormalig elektrotechnicus heb ik altijd wel interesse voor nieuwe technieken”, zegt hij.

Samen met Henny gaat meneer Londema door de app van Compaan heen. Naast beeldbellen, bevat de app nog meer functies. Zo kunnen cliënten het laatste nieuws lezen (of voorgelezen krijgen), maar ook spelletjes spelen. Dit kunnen ze in hun eentje doen, maar ook met andere gebruikers van de app door heel Nederland. ,,Kijk eens, op vrijdagmiddag kunt u meedoen aan een grote bingo”, merkt Henny op. ,,Ik ben niet zo van de spelletjes”, lacht meneer Londema.

Lekker bezig

Toch kan hij het niet laten om een wiskundespel te openen, waarin hij tien sommen krijgt voorgelegd die hij moet oplossen. ,,Dit is toch wel geinig”, merkt meneer Londema op. Henny vult aan: ,,Met toevoegingen als deze, kunnen mensen het geheugen trainen en soms ook gewoon even lekker bezig zijn.”

Op vakantie

Beeldzorg is altijd en overal inzetbaar. Voor mevrouw Bootsma is dat extra goed nieuws, voor het geval ze er eens tussenuit gaat. ,,Zo kan ik altijd contact houden met de thuiszorg van Antonius. Ik ga binnenkort bijvoorbeeld op vakantie naar Garderen. Dan gaat de tablet gewoon mee en kunnen ze me bellen als ik daar ben.”

*Dit artikel is verschenen in de mei editie van GrootSneek


Mevrouw Bootsma is aan haar keukentafel het beeldbellen met  onze collega Henny Engelman.

Antonius. Zorg die meebeweegt.

Ziekenhuis in Sneek
Bolswarderbaan 1, 8601 ZK, Sneek
T 0515 - 48 88 88
Polikliniek in Emmeloord
Urkerweg 4, 8303 BX, Emmeloord
T 0527 - 62 04 60
Zorg bij u thuis
Bolswarderbaan 1, 8601 ZK, Sneek
T 0515 - 46 11 00
Contact
Contact
Ziekenhuis in Sneek
  • Bezoekadres
  • Bolswarderbaan 1
  • 8601 ZK  Sneek
  • Postadres
  • Postbus 20000
  • 8600 BA  Sneek
  • Telefoon
  • 0515 - 48 88 88
Route Google Maps
Polikliniek in Emmeloord
  • Bezoekadres
  • Urkerweg 4
  • 8303 BX  Emmeloord
  • Postadres
  • Postbus 20000
  • 8600 BA  Sneek
  • Telefoon
  • 0527 - 62 04 60
Route Google Maps
Zorg bij u thuis
  • Bezoekadres
  • Bolswarderbaan 1
  • 8601 ZK  Sneek
  • Postadres
  • Postbus 20000
  • 8600 BA  Sneek
  • Telefoon
  • 0515 - 46 11 00
Route Google Maps